Blog

ZÁKAZ PREJAZDU ŤAŽKEJ NÁKLADNEJ DOPRAVY

10.04.2013 12:00

 

Magistrát hl. mesta Bratislava

 

Referát cestného správneho orgánu 

Ing. Hájková

 

Primaciálne námestie 1

Bratislava       

                                                                                  Bratislava, 10.04.2013

 

Vec: ZÁKAZ PREJAZDUŤAŽKEJ NÁKLADNEJ DOPRAVY s prvou fázou rozhodnutia ZÁKAZU VJAZDU nákladných vozidiel 22 ton cez časť Rendez /Východné/ MČ Rača v pásme dĺžky od začiatku železničného priecestia Rača – Rendez – Šajby – Dopravná ul. – Paseky  až po kruhový objazd Vajnory.

 

Opätovne žiadam o riešenie závažného negatívneho stavu dopravnej situácie v celej časti  Rendezu /Východného/ MČ Rača na hlavnej ceste II. triedy v pásme dĺžky od začiatku železničného priecestia Rača – Rendez – Šajby – Dopravná ul. – Paseky  až po kruhový objazd Vajnory z dôvodov prejazdu nákladnej ťažkej dopravy, ktorá obyvateľom výrazne poškodzuje Kvalitu života najmä v úseku cesty Dopravná ulica v podobe otrasov domov, neprimeranej hladiny hluku, exhalátov, výfukových plynov, nadmernej prašnosti plus množstva dopravných situácii, kde pri priemere šírky cesty II. triedy 6,6 – 6,8 m sú často ohrozované životy, zdravie a osobný majetok ľudí. V roku 2008 som zaslal písomnou formou podrobný popis celkového negatívneho dopravného stavu  v časti Rendez /Východné/ MČ Rača do podateľne Magistrátu hl. mesta Bratislavy, kde v odpovedi uznali moje argumenty, fakty, stanovisko a sľúbili riešiť uvedenú dopravnú situáciu aj prejazdu ťažkej nákladnej dopravy, ale píše sa rok 2013 a k žiadnym reálnym riešeniam týchto dopravných problémov zablokovania prejazdu ťažkej nákladnej dopravy v prvej fáze rozhodnutia ZÁKAZU VJAZDU nákladným autám 22 t neboli na Rendezi /Východnom/ MČ Rača zatiaľ realizované. Opäť zdôrazňujem, že na dlhom úseku hlavnej cesty II. triedy v časti Rendez Dopravná ulica č. 1- 49 – 20 sú oproti sebe pri ceste bytovky sídliska Starého Rendzu, kde sa prejavujú všetky uvedené škodlivé negatívne vplyvy ťažkej nákladnej dopravy t.j. otrasy domov, nadmerná hlučnosť keď auto prejde aj po malej nerovnosti po ceste či výtlku, exhaláty z výfukových plynov, nadmerná prašnosť, kde navyše Sklady Šajby expedujú 24 hodín bez prestávky, kedy aj v noci rušia spánok náhle zvuky otrasov áut + prevádzka Račianskeho družstva.

            Žiadam opäť Magistrát hl. m. Bratislavy, odbor oddelenia dopravy s dôverou, že ako Vajnory úspešne zablokovali prejazd nákladných áut 22 ton, že aj obyvatelia Rendezu v roku 2013 sa dočkajú dopravných riešení a ťažká nákladná doprava im už nebude znehodnocovať ich Kvalitu života.

S úctou a vďakou v mene obyvateľov Rendezu

                                                                                                          C y r i l   S e k e r k a

                                                                                  Poslanec za Rendez /Východné! MČ Rača

 

Na vedomie:

MIESTNY ÚRAD v RAČI                                                            

Oddelenie dopravy                          

Ing. KLOTTON                                                                             

Magistrát hl. mesta Bratislava

 

Ing. Milan F T Á Č N I K

Primátor Bratislavy

 

 

                                                                                  Bratislava 10.4. 2013

 

VEC: Realizácia rekonštrukcie – opravy asfaltového povrchu hlavnej cesty II. triedy v časti Rendez /Východné/ v MČ Rača v úseku od železničného priecestia Rača po kruhový objazd Vajnory.

 

            Žiadam o realizáciu rekonštrukcie – opravy asfaltového povrchu hlavnej cesty II. triedy v časti Rendez /Východné/ v MČ Rača v úseku od železničného priecestia Rača – Rendez – Šajby – Dopravná ulica – Paseky až  po kruhový objazd Vajnory, ktorá bola naposledy opravovaná v roku 1990 pri návšteve Pápeža Jána Pavla II. na letisku vo Vajnoroch. V rámci investičných aktivít Magistrátu hl. mesta Bratislavy na sklonku roku 2012 bola daná ponuka mestským častiam v Bratislave aby písomne požiadali o dve investičné akcie na opravy, rekonštrukcie majetku, ktorý majetko právne spadá do ich vlastníctva. Ako miestny poslanec za Rendez MČ Rača som vtedy písomne a v súčasnosti v roku 2013 opäť žiadam, aby bola zaradená investičná akcia rekonštrukcie – opravy asfaltovej cesty II. triedy do realizácie pre rok 2013 najmä z dôvodov už katastrofálnej kvality asfaltového povrchu, kde už na mnohých miestach je značne poškodený aj betónový podklad cesty. Zdôrazňujem, že hlavná cesta II. triedy v časti celého Rendezu /Východného/ MČ Rača je jedinou možnou cestnou komunikáciou kde pri vážnejšej dopravnej nehode je cestná priepustnosť úplne paralyzovaná, v prípade víchrice pred 7 rokmi, keď na cestu popadali topole bola cestná priepustnosť zablokovaná 6-7 hodín, kedy zákonite MHD v tomto prípade autobusová doprava absolútne nefungovala /+ sanitky/

            Rendez /Východné/ MČ Rača je sídlom areálu pamiatkovej zóny železničného múzea – STARÉ DEPO, kde navyše už 12. Ročníkov s obrovským úspechom sa tri dni organizuje „Celoslovenský zraz historických železničných vozidiel“ za účasti ľudí nielen z celého Slovenska, ale aj zahraničia, kde verifikovane prichádzajú návštevníci z 13-14 štátov Európy. Úroveň a stav kvality hlavnej cesty II. triedy na celom Rendezi je tiež signálom ako sa dokážeme prezentovať pred návštevníkmi z celého Slovenska a početného zahraničia.

            Veríme a dúfame v mene obyvateľov Rendezu /Východného/ MČ Rača, že po 23 rokoch od roku 1990 príde ku kladnému rozhodnutiu a v roku 2013 Magistrát hl. m. Bratislava úspešne zrealizuje rekonštrukciu – opravu hlavnej cesty II. triedy, ktorá by výrazne dokázala zlepšiť Kvalitu života ľudí na Rendezi.

S úctou a vďakou v mene obyvateľov Rendezu

 

                                                                                                          C y r i l   S e k e r k a

                                                                                  Poslanec za Rendez /Východné! MČ Rača

 

Na vedomie:

Miestny úrad Rača

Mgr. Pilinský – starosta MČ Rača

 

TAJOMSTVÁ VEĽKONOČNÉHO ZAJAČIKA

09.04.2013 20:22

 

Zima, sneh, mráz a Veľkonočný zajačik vďaka obetavosti Klubu matiek a Rendezskeho klubu mladých na Rendezi prišiel aj napriek tomu a rozdával svoje skryté balíčkové tajomstvá do areálu športu na Sklabinskej. A bolo že to dobrodružstvo vábivé a príťažlivé, veď nájsť 140 mini balíčkov skrytých dômyselne pod stromami navyše pod bielou snehovou prikrývkou to chcelo fortieľ a bystré myslenie detičiek rozdelených do troch skupín podľa vekových kategórií. Deti priam nedýchali keď im maminka pani Peťka Torkošová rozprávala pôvabný príbeh o šikovnom odvážnom zajačikovi, ktorý ich motivoval na vzrušujúce hľadanie malých pokladov v podobe mini balíčkov v zasneženej krajine areálu športu Sklabinská. Zima nezima, deti preukázali nezdolnú energiu a za asistencie svojich rodičov sa ozývali víťazné radostné výkriky, keď sa im podarilo nájsť schované mini balíčky, pre nich vtedy tie najväčšie poklady. V prvej skupine 1-4 ročných detí,  kde boli skryté bonusové výherné balíčky v podobe veľkého zajačika, získal krásnu výhru Andrejko, v druhej skupine 5-6 ročných bol ten šťastlivec Jakubko a v tretej skupine 7-ročných a starších bol obdarovaný šťastenou Borisko.

Pršteky, líčka, telíčka detí už dávno odmrzli zo skvelej akcie v piatok 28.3. 2013 v teplučkých izbách svojich domovov, ale debaty detí o tom kúzelnom dobrodružstve pri hľadaní skrytých pokladov im zostanú v ich srdiečkach a pamätiach navždy.

 

                                                                                                              Erika Molnárová

 

ZHASLI NÁM SLNIEČKA RENDEZSKE

08.04.2013 15:09

 

 

Posmutneli a stíchli uličky, domy Rendezu, na začiatku roku 2013 nám navždy zhasli slniečka Rendezu a odišli nám na večný nebeský obláčik.

Prinášali medzi nás tak prepotrebný denný úsmev, povzbudenie vo chvíľach ťažkých, boli dobrými priateľmi, susedmi a celý svoj život neváhali venovať pre Rendez, veľa svojich tvorivých síl, aby voňal, dýchal osviežujúcou zeleňou, bol skutočným domovom na Rendezi.

Ďakujeme a nikdy nezabudneme na Vás, vždy dobrá a láskavá pani FRANTIŠKA BUČÍKOVÁ, za vaše dlhoročné zveľaďovacie aktivity  vo vašej nádhernej kvetinovej predzáhradke pri 24-bytovke na Dopravnej ulici, ktorú budeme udržiavať poctivo naďalej. Vďaka za všetko dobré a obetavé patrí tebe KVETKA VAVRÍČKOVÁ, čo si prinášala ľuďom celý svoj život. Prejav úcty a vďaky patrí aj tebe KAROLKO ZÁPRAŽNÝ, slniečko zo Sklabinskej, ktorý si vždy tak veľmi dokázal povzbudzovať ľudí okolo seba, za tvoje aktivity v životnom prostredí  aby Sklabinská žiarila čistotou a poriadkom. Vďaka patrí aj MIRKOVI BÁNSKEMU, že si najmä v 60-tych rokoch 20. storočia prispieval nespočetnými činnosťami, aby ten Rendez pred vašou bytovkou  bol malou rozkvitnutou záhradou.

Zhasli nám teda vzácne ľudské slniečka Rendezske,  ale v srdciach a pamätiach nás Rendezákov zostanete  stále pokiaľ  budeme žiť a chodiť na tejto pozemskej púti.

S úctou spomínajúca a nezabúdajúca  rodina Rendezákov.

Pripomienkové konanie k návrhu „Urbanistickej štúdie Rendez“

07.03.2013 20:49

 

Miestny úrad v Rači

 

Ing. Arch. Iveta Virsíková

Oddelenie územného plánovania

a stavebného poriadku

 

Kubačova ul.

Bratislava

831 06

 

                                                                                              Bratislava,   4.3.2013

 

VEC: Pripomienkové konanie k návrhu „Urbanistickej štúdie Rendez“

1/ Zásadný NESÚHLAS na plánovanie výstavby obytných domov – domu na pozemku parcely registra „C“ čísla 4784/145 + 4784/215 k.ú. Bratislava-Rača, lokalita Rendez /Východné/ ako dlhoročne zastabilizovaného obytného územia – STARY RENDEZ

2/ Zásadná PODMIENKA začatia výstavby na PASEKÁCH cca 69 -73 rodinných domov je bezpodmienečne PRVOTNÉ vybudovanie NOVÉHO CESTNÉHO DOPRAVNÉHO ŤAHU – ŤAHOV smerom Rendez – centrum mesta a späť.

 

Občianske združenie RENDEZ /právne registrované 23.6.2011/ v pripomienkovom konaní k „Urbanistickej štúdii RENDEZ“

K BODU 1/

Zásadne NESÚHLASÍ s návrhom plánovanej  výstavby obytných domov – domu na pozemku parcely registra „C“ čísla 4784/145 + 4784/215 k.ú. Bratislava-Rača, lokalita Rendez /Východné/ z dôvodov ako dlhoročne už zastabilizovaného obytného územia t.j. STARÉHO RENDEZU Dopravná ulica č. 7-49, 2-20, kde sa na tomto  pozemku v súčasnosti nachádza STROMOVÝ FOND – 54 stromov a krovín v celkovej spoločenskej hodnote 33 338 Eur podľa tabuľky A /názov drevín, obvod kmeňa, spoločenská hodnota + príslušné indexy/, ktoré vytvárajú dôležité ŽIVOTNÉ PODMIENKY pre celkovú OCHRANU KVALITY ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA /čistota vzduchu/ + možnosti prepotrebnej nedostatkovej zelene, oddychovej zóny jej obyvateľov.

A/ MÚ Rača – oddelenie územného plánovania  a stavebného poriadku už v roku 2008 na žiadosť vtedajšej firmy „KORUNY Reality a.s. Hatalova 12/A, Bratislava“ pre ich investičný zámer výstavby viacpodlažnej budovy na uvedenom pozemku parcely registra „C“ 4784/145 + 4784/215 k.ú. Bratislava-Rača, lokalita Rendez /Východné/ dalo vyjadrenie pod vedením vtedy poverenej architektky Ing. Virsíkovej – SÚČASŤ ÚZEMIA JE DEFINOVANÉ AKO „STABILIZOVANÉ OBYTNÉ ÚZEMIE“ kde je dôležitá predovšetkým KVALITA PROSTREDIA – PREVÁDZKOVÁ KVALITA pred nielen KVALITOU ZÁSTAVBY. Stabilizácia novej zástavby v už dlhoročne zastabilizovanom území vonkajšieho miesta musí BYŤ predmetom riešenia územnoplánovacích dokumentáciách zóny II. Z uvedeného vyplýva, že sa jedná už o DLHOROČNE ZASTABILIZOVANÚ ZÓNU t.j. Dopravná ulica č. 7-49, Dopravná ulica č. 2-20.

B/Zásadný nesúhlas obytnej zóny Dopravná ul. č. 7-49, 2-20 na Rendezi /Východnom/ MČ Rača s odporúčanou výstavbou OBYTNÝCH DOMOV podľa návrhu Urbanistickej štúdie na pozemkoch parcely č. 4784/145 k.u. kde sa v súčasnosti nachádza 54 stromov + krovín a ktorý plní týmto funkciu nielen čistenia vzduchu od exhalátov, ale je aj dôležitou dlhoročnou zelenou ODDYCHOVOU ZÓNOU pre tam žijúcich obyvateľov. Výstavba OBYTNÝCH DOMOV /DOMU/ absolútne nerešpektuje skutočnosť, že hlavná cesta sa nevýhodne polohovo nachádza len cca 9-10 m od obytných domov Dopravná 7-49, 2-20 a ktorá v súčasnosti je neúnosne maximálne preťažená veľkou frekvenciou áut, ktoré produkujú veľké koncentrácie škodlivých látok pre zdravie človeka v podobe prachu, exhalátov, plynov, hluku. Navyše 20-30 metrov od obytných bytoviek je prevádzka nákladnej železničnej dopravy, ktorá nárazovo rovnako produkuje škodlivé látky zo svojej činnosti. Viac ako neúnosným problémom je v súčasnosti aj možnosť parkovania /statická doprava/, kde mnohé rodiny majú bežne 2 autá a v čase ranných a večerných hodín už mnohé osobné autá nemajú kde parkovať a ničia aj tie malé kúsky zelene pred bytovkami. V čase rannej a popoludňajšej špičky v cestnej doprave je hlavná cesta – Dopravná ulica nielen neúmerne dopravne preťažená, ale pri čoraz častejších malých dopravných nehodách v tomto úseku pri šírke cesty 6,60 – 6,80 metrov /Dopravná ulica/ je priepustnosť cestnej dopravy úplne paralizovaná, lebo Rendez /Východné/ disponuje len touto jednou funkčnou cestou. Pri možnom náraste obyvateľov už teraz nie je kde parkovať, vznikajú dopravné kolízne situácie, počet obyvateľov v obytnej zóne Dopravná ul. č. 7-49, 2-20 je neúmerný voči voľným zeleným plochám, ktorých je tu akútny NEDOSTATOK. Kvalita života ľudí na Rendezi je už v súčasnosti, čo sa týka dopravy MHD smerom do mesta a z mesta za prácou maximálne nevyhovujúca, nedisponuje priamym autobusovým spojom do centra mesta, nízky počet služieb, obchodu, absencia Základnej školy, deti cestujú denne do Rače, Krasnian do školy, nemáme tu detského lekára, rodičia za všetkými lekárskymi službami musia cestovať MHD. Súčasný stav je neúnosný, pohybujúci sa na HRANE ÚNOSNOSTI, pri náraste obyvateľov by sa ZÁVAŽNE ZNEHODNOTILA KVALITA ŽIVOTA VO VŠETKÁCH UVEDENÝCH PROBLEMATICKÝCH UKAZOVATEĽOCH.

C/ Výstavba je maximálne nevhodne situovaná v už dlhodobo zastabilizovanom obytnom území Starého Rendezu čo rešpektovali aj ŽSR, ktoré zablokovali svoj pôvodný stavebný zámer aby tu postavili bytovky pre svojich zamestnancov z dôvodov, že každé obytné územie aj táto uvedená Dopravná 7-49, 2-20 je počtom obyvateľov už za hranicou únosnosti t.j. zastavaná obytná plocha voči zeleným plochám, možnostiam parkovania, priepustnosti dopravy, možnosti zelených oddychových zón, preťaženosť hlavnej cesty Dopravná ulica najmä v čase ranných a popoludňajších špičiek.

D/ Spodné vody na Rendezi /Východnom/ sú pravidelne veľmi vysoké, preto ŽSR má v činnosti 24 hodín veľké vodné čerpadlo, lebo spodné vody pri náhodnom výpadku tohto vodného čerpadla okamžite zaplavujú pivnice obytných bytoviek Dopravná 7-49, 2-20, Dom služieb a pod. Táto závažná skutočnosť, večne prítomnej vysokej hladiny spodnej  vody by  pri akejkoľvek stavebnej činnosti ešte viac zhoršil situáciu práve tu existujúcich obytných domov ešte vyššou jej hladinou vody.

E/ Rendez je dôležitá súčasť Železničnej histórie nákladnej dopravy, kde práve areál Starého rušňového Depa bol v roku 2010 zaregistrovaný do PAMIATKOVEJ ZÓNY a každoročne sa tu koná /už 13. ročník/ „Celoslovenský historický zraz železničných vozidiel“ a postupným budovaním sa tu plánuje úplné dobudovanie Slovenského národného železničného parku. V areáli  Starého rušňového Depa je množstvo zrekonštruovaných pôvodných historických budov postavených v typickom Rakúsko Uhorskom stavebnom železničnom štýle. A práve Starý Rendez, jeho obytná časť na Dopravnej ulici č. 1-49 , 2 staré budovy Personálnych Kasární je zároveň jedinečným dokumentom zachovania pôvodného architektonického charakteru tej ktorej stavebnej etapy od konca 19. storočia – roku 1920 polovice 40-tych rokov 20. storočia, respektíve druhej polovice 20. storočia. Súbor obytných domov č. 7-49 tvorí napriek časovému rozpätiu výstavby viac ako 100 rokov jednotného urbanistického celku. Sú pozoruhodným, nesmierne vzácnym historickým svedectvom architektúry železničiarskych bytových domov nielen na Slovensku, ale aj v celej strednej Európe. Akákoľvek nová výstavby v línii týchto železničiarskych domov, bytoviek by ZNEHODNOTILA toto vzácne svedectvo Železničiarskej historickej architektúry.

F/ Zámerom Urbanistickej štúdie a následnej VÝSTAVBY OBYTNÝCH DOMOV, DOMU stavebným investorom sa NEREŠPEKTUJE najdôležitejšia hodnota každej občianskej spoločnosti a tou je „KVALITA ŽIVOTA JEJ OBYVATEĽOV“, kde stavebná spoločnosť chce len čo najviac zhodnotiť svoj komerčný stavebný zisk, napriek uvedeným dokázateľným argumentom, ktoré jasne svedčia o tom, ako by sa značne znehodnotili životné podmienky – prostredie pre tam žijúce deti, rodiny, starých ľudí. Ústavné právo na slobodné podnikanie NEMOŽE BYŤ spoločensky dôležitejšie ako právo skupiny ľudí na svoju kvalitu života.

 

K BODU 2/

Zásadnou PODMIENKOU ZAČATIA VÝSTAVBY PROJEKTU PASEKY – cca 69 -73 rodinných domov je PRVOTNÉ VYBUDOVANIE NOVÉHO CESTNÉHO ŤAHU – ŤAHOV smerom varianty Rendez – centrum mesta a späť.

Súčasný stav hlavnej cesty II. triedy  cez Rendez kde je priemerná šírka cesty 6,6 – 6,8 metra a pri maximálnom súčasnom dopravnom preťažení autami do Rače – Vajnor, železničný viadukt do mesta, je už často nepriepustná a pri dopravnej nehode prichádza k úplným dopravným kolapsom. Pri náraste počtu obyvateľov, ale logicky ja ich osobných áut, čo by súčasný stav cesty II. triedy už dopravne , priepustne nezvládol.

 

Občianske združenie RENDEZ je presvedčené, že pán starosta MČ Rača Mgr. Pilinský DODRŽÍ SVOJ dôležitý VOLEBNÝ SĽUB: „Ochránime životné prostredie, zeleň pred bezohľadnými stavebnými developermi, pred ich bezohľadnými zástavbami /výstavbami/ v už zastabilizovanom území. Budeme bojovať proti nezmyselným projektom zahusťovania výstavbou polyfunkčných objektov v už existujúcich zabývaných lokalitách. Pri plánovaní a povoľovaní novej výstavby budeme klásť najvyšší dôraz na „Ochranu existujúcej zelene“ v urbanistickým lokalitách. Budeme podporovať len také projekty, ktoré zachovajú TO ČO ROBÍ LOKALITU LOKALITOU a zároveň neznižuje „Kvalitu bývania“ súčasných obyvateľov. „

            Tieto myšlienky súčasného starostu MČ Rača Mgr. Pilinského plne, všetci obyvatelia Rendezu maximálne podporujeme a preto v tomto duchu ochrany KVALITY ŽIVOTA, BÝVANIA, ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA zásadne nesúhlasíme s akoukoľvek výstavbou obytných domov, budov na pozemku parcely registra „C“ číslo 4784/45 k.ú. Bratislava Rača, lokalita Východné /Rendez/ MČ Rača, kde sa na nich navyše nachádza dlhoročný stromový fond 54 stromov, krovín, ktorá je súčasťou zelenej oddychovej zóny. Uvedené argumenty, fakty boli aj potvrdené vôľou občanov formou PETÍCIE 255 podpisov v roku 2010, kde Petícia bola zaslaná kontrolórovi MČ Rača cez podateľňu a následne prerokovaná aj na MZ Rača.

 

S úctou za Občianske združenie RENDEZ

 

                                                           SEKERKA Cyril – predseda

                                                           HALADÍK Miroslav - podpredseda

 

Pripomienkové konanie k štúdii „Dopravno kapacitné posúdenie vplyvov Obytná zóna Rača – Rendez 2013“ – zodpovedný projektant Ing. Tokár a kolektív.

07.03.2013 20:48

 

Miestny úrad v Rači

 

Ing. Arch. Iveta Virsíková

Oddelenie územného plánovania

a stavebného poriadku

 

Kubačova ul.

Bratislava

831 06

 

                                                                                              Bratislava,   4.3.2013

 

VEC: Pripomienkové konanie k štúdii „Dopravno kapacitné posúdenie vplyvov Obytná zóna Rača – Rendez 2013“ – zodpovedný projektant Ing. Tokár a kolektív.

 

Štúdia „Dopravno kapacitné posúdenie vplyvov Obytná zóna Rača – Rendez 2013“ je len v polohe teoretických konštatovaní za ideálnych dopravných cestných priepustných podmienok, ale reálne nezohľadňuje súčasnú dopravnú situáciu roku 2013.

 

1/ Rendez disponuje jedinou cestnou komunikáciou II. triedy so šírkou cesty v priemere 6,60 – 6,80 m vybudovaná ešte z parametrov bývalej poľnej cesty, kde pri čelnom strete kamiónov alebo veľký nákladných vozidiel a tiež aj autobusov MHD vzniká dopravná situácia kedy sa obe vozidlá idúce oproti sebe vzdialenostne 30-50 cm, sa dokážu navzájom vyhnúť len pri úplne nízkej cestnej rýchlosti, niekedy dokonca musí jedno vozidlo zastaviť.

 

2/ Jediná cestná hlavná komunikácia II. triedy, ktorá sa tiahne v pásme železničného priecestia Rača – Rendez – Šajby – Dopravná ulica – Vajnory viadukt má najproblémovejšie dopravné miesta na Dopravnej ulici od bytoviek č. 7-49, 2-20 až po ulicu Paseky, kde keď vznikne dopravná nehoda je dopravná priepustnosť úplne zablokovaná, lebo neexistuje žiadna iná náhradná komunikácia, kde ba sa mohli dopravne vyhnúť následkom dopravnej nehody /množstvo dokázateľných dopravných nehôd, ktoré tu vznikli + padnutie stromov po víchrici 2006-2007, kedy zfunkčnenie priechodnosti automobilovej dopravy a MHD nastalo až po 7 hodinách.

 

3/ Štúdia absolútne neregistruje a nerešpektuje reálnu skutočnosť, že Rendez /Východné/ MČ Rača disponuje aj veľkým areálom SKLADOV na Šajbách + Račianske družstvo, kde sa za 24 hodín denne vykladá a nakladá rôzny prepravovaný tovar, navyše osobné autá si skracujú cez celý Rendez svoj dopravný čas buď smerom Rača – Rendez – Vajnorský viadukt – centrum mesta alebo z mesta a vidieka  smerom do Rače. Frekvencia tejto automobilovej dopravy už nie je len v dopravných špičkách ráno a popoludní, ale časovo sa rozložila od skorého rána až do cca 21. hodiny večer.

4/ Štúdia nezohľadňuje najzákladnejšiu reálnu skutočnosť škodlivých dopadov na kvalitu životného prostredia v podobe veľkej koncentrácie výfukových plynov, exhalátov, prašnosti, hluku, otrasov budov, atď., ktoré závažne ohrozujú zdravie a životy obyvateľov Rendezu + dopravná bezpečnosť chodcov.

 

5/ Pre začatie výstavby 69 - 73 rodinných domov v projekte PASEKY – RENDEZ je bezpodmienečné prvotné vybudovanie nového cestného dopravného ťahu – ťahov, smerom rôznych variantov RENDEZ – CENTRUM MESTA a späť. Súčasný stav hlavnej cestnej komunikácie II. triedy s priemernou šírkou cesty cez celé dopravné pásmo Rendezu je už dnes na hrane kolapsovej únosnosti a každá ďalšia výstavba domov /72 rodinných/  by logicky priniesol nárast počtu áut + obyvateľov, ktorú by súčasný stav dopravnej priepustnosti hlavnej cesty II. triedy už nezvládol. Statická doprava v súčasnej dobe je už za hranicou únosnosti na celom Rendezi na úkor ničenia nedostatkových zelených plôch.

 

S úctou za Občianske združenie RENDEZ

 

                                                           SEKERKA Cyril – predseda

                                                           HALADÍK Miroslav - podpredseda

PLES OBYVATEĽOV RENDEZU SLÁVIL 20. ROČNÍK

18.02.2013 20:37

Rendezske plesové noci si písali históriu už úctyhodného 20. ročníka v priestoroch patrične slávnostne vyzdobeného KS Impulz. Organizátori plesovej akcie TJ Real Rendez v dobrej spolupráci s MÚ Rača už 20 rokov ponúkajú príťažlivú možnosť obyvateľom  Rendezu aby každoročne v rovnakom čase sa mohli skvele zabaviť v pohodovej dobrej nálade v rytme tanca pri lahodných tónoch špičkovej hudobnej skupiny RYTMIK až kým ranné zore neúprosne neoznámia koniec plesania v zemi Rendezskej. Výbuchy smiechu, debaty plné šteklivých historiek, rodinná atmosféra, to sú hodnoty dnes najvzácnejšie, ktoré stabilne ponúkajú „Plesové noci Rendezske“, kde sa už vytvorili partie rovnakej krvnej skupiny vyžarujúce zo seba harmóniu a človečinu. Ťahúňmi týchto partií sú obrazne povedané „slneční ľudia“, ktorí dokážu spojiť ľudí, vytvárať priateľské vzťahy, majú v sebe nekonečne obetavé šľachetné srdcia. Anka Šafáriková, Kaja Hrubišková, Vierka Pustayová, Magda Rajtová, Evička a Maroš Vrbovci, Miro Schubert, Roman Cigánik, Šaňo Kuchar, to sú tí vzácni ľudia, ktorí stmeľujú ľudí a neváhajú venovať aj sponzorsky príspevok do tomboly, aby obdarovali úsmevom a radosťou veľkú plesovú rodinu Rendezsku. Dozneli tóny hudby, stíchol smiech 20-teho ročníka „Plesu obyvateľov Rendezu“ a organizátori tejto akcie TJ Real Rendez s MÚ Rača už dnes pozývajú obyvateľov Rendezu na  jeho už 21. ročník v domovských priestoroch KS Impulz. Prianie zdravia aby sme sa spolu o rok znovu zišli na Plesovej noci Rendezskej Vám želá

                                                                      

S e k e r k a Cyril

 

Poďakovanie sponzorom za  prejav ich  úcty obyvateľom Rendezu venovaním sponzorského daru do tomboly: Salón krásy KAJA – kaderníctvo, kozmetika, manikúra, masáž, pedikúra, PADANI – rozličný tovar, Lekáreň Rendez, Pizéria KATKA, Salón BELLEZA, Real Rendez, Autoškola Molnár, Zlatníctvo FUREK, DEKOR ART, Comsit – Magdaléna Rajtová, Cukráreň MARLENKA, Miloš Maťúš, Juraj Madzin, Lahôdky Nosáľová, Kozmetika Petrovičová, OLMA, Maroš Vrba, Heineken, Anna Novotná, Juraj Školník, Vierka Pustayová, Anka Šafárikova, Katarína Dobiášová, MÚ Rača – oddelenie kultúry.

DETSKÝ TANEČNÝ BÁL RENDEZU V KS IMPULZ

18.02.2013 20:32

 

Klub matiek v spolupráci s Rendezskym klubom mladých to v pravidelných piatkových klubových aktivitách rozbehol v roku 2013 sviežo a s pozitívnou energiou, ktorá iskrivo sálala zo všetkých princezien a princov, hoci vonku pani zima vystrájala nepríjemnou snehovou metelicou.

Skvelé, skutočne skvelé, sú maminky a ocinovia z Klubu matiek a detičiek z Rendezu, ktorých neodradila ani snehová fujavica a zorganizovali „Detský tanečný bál“ v plnej kráse, kde sa skveli šaty nádherných princezien a odvážnych princov, ktorí to naplno spoločne rozkrútili v tancoch, smiechu a dobrej nálade. Detský kolotoč pohybu, nápaditých tanečných hier trval vzácne od začiatku až do konca s radostnou vyhliadkou, že ich už čoskoro čaká „Fašiangový karneval“ – 8.2.2013 ako ďalšia klubová piatková aktivita každý týždeň v pestrom pláne celoročných akcií Klubu matiek a detičiek Rendezu v dobre zohratej spolupráci s Rendezskym klubom mladých.

Tak teda „Klobúk dole“ Rendezáci za vaše aktivity s prianím, aby vám vaša duchovná energia a nadšenie vydržalo dlhé roky rokúce.

 

                                                                                              Sekerka Cyril

Projekt výstavby „Račany Rosso“ kontra Zdravá Kvalita Života ľudí v Rači

29.01.2013 11:36

 

Projekt výstavby „Račany Rosso“ kontra Zdravá Kvalita Života ľudí v Rači

 

Priatelia, dovoľte, aby som pri tejto téme vyblokoval  nežiaduce EMÓCIE, POCITY a sústredil sa poukázať v tomto probléme na ARGUMENTY a FAKTY.

Môj hodnotový argumentačný uhoľ pohľadu ako aj mnohých obyvateľov, ktorí podpísali petíciu proti návrhom „Urbanistickej štúdie zóny Račany Rosso“ a proti ďalšiemu NEPRIMERANÉMU ZAHUSŤOVANIU ZÁSTAVBY Bratislava Rača vychádza z nasledovných argumentov.

Stavebný investor chce realizovať po schválení štúdie a nasledovných stavebných povolení realizovať výstavbu sídliska s približným odhadom  počtu 2500 obyvateľov.

Argument číslo jedna proti tomuto zámeru neúmerného zahusťovania zástavby v Rači v území známom ako Komisárky je zásadný problém celej Bratislavy a to v preťaženosti , nepriepustnosti dopravy na cestných komunikáciách I. a II. triedy zároveň aj na príjazdových cestách v priestoroch sídlisk, ulíc. V čase ranných a popoludňajších špičiek, ktoré sa časovo stále predlžujú vznikajú pravidelne veľké kolóny áut, ktoré pri automobilovej nehode sa okamžite podmienkami menia na závažné dopravné blokácie, kolapsy. Negatívny dopad obrovského nárastu automobilovej doprave smerom z Pezinka a blízkych obytných lokalít do Bratislavy v ranných hodinách a poobede zasa späť z Bratislavy, Rače do Pezinka a okolia prináša najmä závažné znehodnotenie „Zdravej kvality života“ v oblasti čistoty ovzdušia, nadmernej prašnosti, exhalátov z áut, smogové situácie, zhoršenie najmä v zimných mesiacoch, prekračovanie limitov škodlivého hluku, otrasy budov pochádzajúce z ťažkej nákladnej kamiónovej dopravy a pod.

Argument pána, ktorý radí ľuďom, že ak nie sú schopní prispôsobiť sa všetkým negatívnym dopadom na ZDRAVIE ČLOVEKA, nech sa odsťahujú z Bratislavy na vidiek zrejme nezaregistroval skutočnosť, že už dlhoročne desiatky dedín, ich obyvatelia energicky, občiansky protestujú početnými „Petíciami“, alebo aj osobnou blokáciou ciest práve proti spomínanej dopravnej preťaženosti, znečistenému ovzdušiu, hluku, otrasom z áut od ktorých sa im rozpadávajú ich rodinné domy.

Ďalší argument zo strany zástupcu stavebného investora, že dopravnú štúdiu  priepustnosti dopravy pri realizovaní možnej výstavby projektu Račany Rosso vypracovali dopravní experti, ktorí majú na to školy a odbornú kvalifikáciu dávam protiargument, že práve množstvo dopravných expertov na to študovaných dalo v minulosti súhlasné dopravné povolenia pre stavbu sídlisk v celej Bratislave, kde súčasný stav priechodnosti dopravy na cestách I. a II. triedy príjazdových ciest je už dokázateľne v KATASTROFÁLNOM KOLAPSOVOM stave, kde sa vôbec nerešpektovala skutočnosť, že väčšina ciest je šírkou nedostatočná a vybudovaná ešte v 50-80-tych rokoch minulého storočia na vtedajšie dopravné podmienky. O nedostatočnej kapacite parkovacích miest vie každý vodič osobného auta, ktorý býva od Rače až po Petržalku, Dolné hony až po Devínsku Novú Ves v Bratislave.

Argumentáciou proti zahusťovaniu existujúcich sídlisk ďalšou zástavbou vyjadrujú mnohí obyvatelia v MČ Rača svoju osobnú ZODPOVEDNOSŤ nielen za stav kvality života, ktorý je v súčasnosti tam žijúcich ľudí, ale zároveň ochraňujú tie isté hodnoty aj pre možných budúcich obyvateľov Račany Rosso, ktorí by sa po čase začali pýtať a dožadovať odpovede, ako to, že MÚ Rača, poslanci MČ Rača,  obyvatelia dopustili, že žijú v prostredí značne znečisteného vzduchu, smogu, hluku, kde cesta autom do práce a poobede späť domov sa odohráva v sústavnom dopravnom kolapse. Stavebný investor totiž nebude TEN, kto bude bývať v Račany Rosso ale budú to práve súčasní a noví obyvatelia Rače, ktorí by znášali následné negatívne dopady z cestnej dopravy na STAV KVALITY ŽIVOTA v ich domovoch.

Rozhodne ako rodený Bratislavčan odmietam názor, že sa máme vraj zmieriť so stavom životného prostredia, ktorý máme brať ako daň za stavebný rozvoj hlavného mesta Slovenska – Bratislavy v podobe čoraz väčšieho nárastu PRAŠNOSTI, SMOGU, HLUKU, EXHALÁTOV, kde mi je vzorom, že to ide úplne inak  blízka susedná Viedeň – Rakúsko s jasnými pravidlami spoločenskej dohody, že HODNOTOVO v poradí dôležitosti je na prvom mieste „Zdravá kvalita života“ čo znamená čisté ovzdušie, primeraný neškodlivý hluk, dostatok zelene voči pomeru k zastavanej ploche čo je dokázateľná spoločenská reálna prax v celej západnej Európe, Škandinávii a záleží len na nás ako si dokážeme bez tradičných výhovoriek „ako sa to nedá“ obhájiť občianskymi zákonnými aktivitami svoje práva na našu KVALITU ŽIVOTA.

Každý z nás sa môže stať ŤAHÚŇOM pri ochrane nášho životného prostredia ak presvedčivo, argumentmi zaktivizuje svojich susedov, priateľov, známych i neznámych či už formou podpísania prebiehajúcej Petície proti návrhu projektu štúdie zóny Račany Rosso, proti ďalšiemu zahusťovaniu zástavbou, tlakom argumentov na vedenie MÚ Rača, poslancov MČ Rača, prezentáciou na internete, oslovovaním masmédií atď.

Takže priatelia, VIEME, CHCEME, DOKÁŽEME si obhájiť svoje práva na ZDRAVÚ KVALITU ŽIVOTA, alebo dopustíme precedens a naše deti nám po čase raz povedia, že si ani nezaslúžime bývať v Bratislave – Rači, Krasňanoch, Rendezi, lebo sme sa nedokázali účinne spoločensky zomknúť vo veciach verejných a dať projektu v podobe navrhnutej urbanistickej štúdie „RAČANY ROSSO“ rozhodne spoločenske „STOP“.

Vo vašu spoločnú nezlomnú energiu verí

                                               Sekerka Cyril –poslanec MČ Rača – Východné /Rendez/

Člen petičného výboru proti návrhom „Urbanistickej štúdie zóny Račany Rosso“

Z RENDEZU AŽ KU HOKEJOVÝM HVIEZDAM FRANTIŠEK ZELENICKÝ *1949 - Bratislava

23.01.2013 10:00

 

 

Bratislava v rokoch 60-tych 20. Storočia prežívala úžasnú hokejovú eufóriu, kedy Bratislavskými fanúšikmi ba celého Slovenska milovaný hokejový prvoligový SLOVAN BRATISLAVA zvádzal neúprosné športové súboje najmä s Českými – Moravskými mužstvami, ako tradičný hokejový princ, kde vtedy suverénne kraľovali a vládli hráči zo ZKL BRNO /neskôr DUKLA JIHLAVA/. Boli tu slávne športové mená Starší, Černický, Fako, Čapla, ale najmä zbožňovaní a mnohými fanúšikmi právom oslavovaní Jožko Golonka alias „žiletka“, ktorý bol vtedy výraznou hokejovou osobnosťou kedy sa chodilo na ligové zápasy najmä kvôli jeho parádnym hokejovým kľučkám, gólom, ktoré strieľal ako na bežiacom páse. Dokázal svojim športovým srdcom, nesmiernou bojovnosťou, srdnatosťou často strhnúť k víťaznému nasadeniu nielen svojich spoluhráčov, ale aj rozvášnených, nadšených divákov, ktorí ešte aj po ukončení zápasu dlho skandovali cestou domov „nech žije SLOVAN, nech žije Golonka „.

Ferko Zelenický od prvého momentu, dotyku s hokejom zanietene a oduševnene fandil a napodoboval tento svoj veľký hokejový vzor a na Rendezskych dvoroch, kde sa hrali hokejové zápasy každý Rendezák uznanlivo rešpektoval, že jedine Ferko môže byť božský Golonka, čo náležite úspešne dokazoval bleskovými kľučkami, strelami, ktoré svišťali nechytateľne na bránu súpera, fyzickým nasadením, ktoré vzbudzovalo obdiv, že vydržalo vždy až do konca v drvivej väčšine víťazných zápasov. Ferkov prvý pohľad na hokejové hviezdne nebo začal už od jeho žiackych začiatkov v roku 1959 kedy to skúsil v bájne slávnom SLOVANE a neodradilo ho ani skeptické vyslovenie pochybností  trénerov, že sa im akosi nehodí do ich zostavy mužstva a vrhol sa okamžite do vtedy podobného športu pozemného hokeja, kde sa stal hráčom žiackeho mužstva železničného Lokomotíva Bratislava, kde trénoval pán Šmelko . Ferkovou veľkou duchovnou oporou bol už úplne od začiatku jeho otec, senior Fero Zelenický, zapálený a obetavý organizátor športového života na Rendezi v 50-60-tych rokoch 20. Storočia na ktorého s úctou pamätníci tej doby spomínajú dodnes. Burcoval ho, povzbudzoval, vlieval do neho športovú dôveru, že keď bude stále tvrdo a usilovne trénovať, zaslúžená odmena hrať hokej vo sférach najvyšších sa musí dostaviť. Rendezskymi spoluhráčmi Ferka Zelenického v žiackom mužstve Lokomotíva Bratislava boli jeho  vekoví súputníci z ihrísk Rendezskych Dušan Matušek, Tono Kováč, Milan Majtán, Luboš Hauskrecht a vynikajúci brankár s bravúrnymi rozštepmi Vladko Kováčik. V Bratislave vtedy existoval aj hokejový klub BEZKA BRATISLAVA, kde tréner Baránek ho vábil do tohto mužstva ako nádejný talent, ale  hry osudu vo Ferkovom hokejovom živote však našťastie rozhodli zlomovo spôsobom o ktorom tento chlapec z Rendezu tak dlho túžil a sníval. Prišiel rok 1962 a hviezdne hokejové nebo si všimlo, že musí vyslať svoj osudový signál v podobe príťažlivého návrhu funkcionárov SLOVANA, či by neprijal ich ponuku hrať za ich prestížne „A“ dorastu SLOVANA a my na Rendezi, z toho malého kúska zeme časti Bratislavy sme prežívali neskrývanú radosť a hrdosť, že za neho hrá, už len malý krôčik pred vstupom do seniorského  „A mužstva“ chlapec s ktorým sme vyrastali a ktorí sa bez bázne a hany stále hlási, že pochádza z miesta, kde to od rána do noci vonia parou a dymom parných mašín železničného Rendezu. Ferkovými spoluhráčmi boli vtedy budúce hokejové osobnosti takého formátu ako boli valibuk Rudo Tajcnár, Ľuboš Ujváry, Dušan Žižka, Bezák, ba dokonca jeho spoluhráčmi boli aj ďalšie nádejné futbalové talenty Ivan Pekárik, ktorý to dotiahol až na futbalového reprezentanta ČSSR, Jožko Pedrovič a ďalší. Celých päť rokov hral Ferko aj za juniorov ČSSR, kde sa im vzácne podarilo stať sa aj „Majstrami Európy“, kde v tomto mužstve hrali také hokejové esá ako boli brankár Crha, obrancovia Bednař, Hanáčik, útočníci Eberman, Sýkora, Vodák, Martinec, Šťastný, Novák, Janák, Hejduk, Paleček, Haas. V týchto rokoch slávnej hokejovej histórie hral Ferko Zelenický aj za výbery Slovenska, kde jeho spoluhráčmi boli také známe hokejové mená akými boli Bukovinský, Miklošovič, Skokan, Mišovič.

V júli prišla vtedajšia povinnosť nastúpiť na vojenskú základnú službu a Ferko Zelenický ako vrcholový športovec narukoval do vtedy slávnej Dukly Jihlava. Tu pôsobil celú hokejovú sezónu, kde pocítil čo to je stať sa majstrom republiky ČSSR. Boli tu všetky slávne hokejové osobnosti, ktoré navždy trónia v sieni hokejovej histórie ako Suchý, Šmíd, Jaro a Jirko Holíkovci, Klepáč, Hrbatý, Augusta, Sakáč, Eberman. S Duklou Jihlava zažil aj pamätné víťazstvo v stále prestížnom SPENGLEROVOM POHÁRI v roku 1968, ktorý sa hrá aj v súčasnosti za účasti zvučných hokejových mužstiev. Bol vybraný aj do výberov na turnaje ČSSR – B na „Ženevskom autosalóne“ a v roku 1969 za ten istý reprezentačný výber spoznal čo je to hrať v Amerike Lake Plaside na memoriály Kennedyových, ktorý mal ukážkovú organizačnú a hokejovú úroveň vyšperkovanú nádhernými nezabudnuteľnými zážitkami a spomienkami na krajinu, ľudí, celkovú atmosféru. Žiarili tu vtedy super hráči ako Ivan Hlinka, Kočí, Zelenka, Ruml z Litvínova, Šťastný, Novák, Martinec, Sakáč z Dukly Jihlava, Vinš, Bauer z Kladna, Vorlíček z Českých Budejovíc s trénermi Franzl, Hertl. Títo hráči boli zároveň perspektívne zaradení aj do širšieho výberu reprezentácie ČSSR pre zimné olympijské hry SAPORO v roku 1972.

V roku 1969 – 1970 sa znovu ocitol na Slovensku,  v Dukle Trenčín kde si zahral druhú hokejovú ligu. Rok 1970 sa vrátil z hokejovej vojenčiny späť do rodného SLOVANA BRATISLAVA, ale vtedy tu vládla nepochopiteľná eufória, že hrávať budú nie osvedčené talenty, vychované v Slovane, ktorí jasne dokazovali svoje popredné hráčske kvality v rôznych juniorských reprezentačných mužstvách výberov ČSSR ale že obchodnícky zaujímavejšie ja ťahať hokejistov z POPRADU.

Ferko, ktorý mal vtedy už budúcu celoživotnú partnerku pochádzajúcu z Jihlavy a tá  ho nasmerovala do vtedajšieho Gottwaldova /Zlína/, ktorý  postúpil do prvej hokejovej ligy. Spoluhráčmi Ferka Zelenického boli znovu dobrí hráči ako brankár Králik, hokejisti Dolák, Kožela, Mašík, Heim, Svoboda, Herčko, Tomaník, Přikryl, Valášek.

V roku 1973 Ferka zaviali hokejové cesty do ZVOLENA, ktoré bojovalo o prvú ligu s INGSTAVOM.Vo Zvolene bola kvalitná hokejová garnitúra hráčov ako Jožko Golonka, Gregor, Herceg, Letko, Chudoba, Holíček, Bačiak. Vo Zvolene medzi funkcionármi však vládla vtedy atmosféra až neprimeraných postupových očakávaní čo v súboji kvalitných tradičných hokejových mužstiev nezodpovedalo možnostiam a kvalite ich celku aby siahli na ciele hrať v absolútnej hokejovej špičke. Ferko Zelenický s Bratislavskou enklávou hráčov po dvoch rokoch pôsobenia po vzájomnej dohode odišli každý inam do hokejových miest, kde jeho voľba padla na II. ligový VSETÍN aby mohol byť blízko vedľa svojej rodiny. Písal sa už rok 1976 a Ferko Zelenický už fyzicky a najmä už aj psychicky opotrebovaný zo všetkých cestovaní a nutnom menení pôsobiska v mužstvách dostal svoju osudovú ranu v podobe vážneho zranenia krčnej chrbtice, keď bol nešetrne narazený protihráčom v súboji s HODONÍNOM. To rozhodlo a chlapec cestujúci po hokejovom hviezdnom nebi z Rendezu od roku 1959 si povedal, že rodina a zdravie sú väčšou hodnotou v živote ako byť stále v kolotoči hokejových súbojov a preto roku 1976 hviezdne nebo znovu žmurklo na Ferka Zelenického a povedalo mu: „Vďaka za všetko to tvoje  hokejové umenie, ktoré prinieslo toľko radosti dlhé roky mnohým ľuďom v celej vtedajšej ČSSR“. Ferka Zelenického hokejové srdiečko však nedokázalo odísť  úplne od hokejovej atmosféry a po postupnom absolvovaní od tretej, druhej až po prvú licenciu začal s pískaním ako rozhodca prvej hokejovej Českej ligy aj vo vernom tandeme s kolegom rozhodcom Šelešovským. Plných 5 rokov pôsobil Ferko ako hokejový rozhodca, často musiac prehltnúť trpkú nespravodlivosť že nepochádzal takzvane z tých správnych hlavných veľkých miest hokeja ako je Praha, Brno, Ostrava navyše s tvrdou výčitkou od ľudí, ktorí rozhodovali o postupe do vrcholovej prvej ligy ČSSR, že akosi nevhodne pochádza z Bratislavy, zo Slovenska. Keď ani rodná Bratislava mu nepodala pomocnú ruku od rozhodcovských funkcionárov po prvý krát v živote už nezabojoval s veternými byrokratickými funkcionárskymi mlynmi a športovú činnosť aj v pískaní zanechal úplne.

Pokoj v jeho duši vtedy dokázala vykúzliť jeho skvelá manželka, ktorá získala pôvabne relaxačnú oddychovú záhradu, kde Ferko Zelenický spolu s rodinkou, manželkou Máriou, synom Patrikom a dcérou Andrejkou trávi svoju sviežu jeseň života.

Toľko teda Ferkov hokejový príbeh života ktoré hviezdne nebo začalo písať na malých hokejových plácikoch na Rendezi so svojou premiérou na pamätnom  ihrisku bývalého Veľkého detského parku na Dopravnej ulici, kde sa v 50-60-tych rokoch 20. Storočia odohrávali dramatické a napínavé hokejové súboje s rovesníkmi ako boli Milan Majtán, Dušan Matušek, Peter Kuchar, Miro Majtan, Fero Majtán Pepo Vanček, Luboš Gáfrik, Vlado Kováčik, Tóno Kováč, Jaro Kováč, Vlado Kováč, Fero Brečan, Vlado Sekerka, Cyro Sekerka a mnohí ďalší Rendezáci. Splnil sa mu ten najväčší hokejový sen keď hrával za slávny SLOVAN BRATISLAVA, kde mohol pôsobiť vedľa svojho veľkého hokejového vzoru Jožka Golonku, hrať za juniorské a mužské reprezentácie bývalej  ČSSR, Slovenska. Spoznávať pocit  veľkých športových úspechov ako juniorsky majster Európy vo Fínsku, kde hrali aj budúce veľké hokejové hviezdy Tretjak, Malcev, Vasiljev, spoznal vtedy  ďalekú a neznámu Ameriku v Lake Plaside na turnaji Memoriálu Kennedyho pôsobil v hokejových mestách Bratislave, Gotwaldove /Zlíne/ Zvolene, Vsetíne aby napokon svoju hokejovú rozlúčku po piatich rokoch pískania zakončil v prvej Českej lige.

Potlesk hokejových fanúšikov všetkých mužstiev kde hrával už dávno stíchol ale Rendez, ten malý kúsok časti Bratislavy si veľké a bojovné hokejové šľachetné srdiečko Ferka Zelenického navždy zapísal do svojej SIENE HISTÓRIÍ A OSOBNOSTÍ, kde v rámci Bratislavy bude pre nás navždy osobnosťou, ktorá ho skvele reprezentovala celou svojou hokejovou kariérou od Rendezu až ku hokejovým večným hviezdam.

RENDEZ Železničný historický „Klenot“ nákladnej dopravy v Bratislave, Slovensku slávi 130. Výročie svojho vzniku 1883 – 2013

23.01.2013 09:58

 

RENDEZ

Železničný historický „Klenot“ nákladnej dopravy v Bratislave, Slovensku slávi  130. Výročie svojho vzniku

1883 – 2013

 

Rendez malý kúsok zeme časti Bratislavy, známy a príťažlivý širokej verejnosti svojou bohatou a vzácnou železničnou históriou nákladnej dopravy v rámci celého Slovenska slávi  úctyhodné „.130. výročie“ svojho vzniku. Prvým historickým dokladom o vzniku Rendezu – Zriaďovacej stanice je rok 1883 aj keď ako dôležitá železničná doprava  fungoval už v roku 1872, kde už logicky musel byť početný  personál železničných zamestnancov v obytných domoch na Rendezi. Rendez si píše históriu svojho vzniku ako významného strategického železničného miesta nákladnej dopravy na základe dlhých rokovaní medzi Uhorským štátom a súkromnou Rakúskou spoločnosťou štátnej železnice OSTERREICHISCHE    STAATSEINBAHNGESELL-SCHAFT  - StEG/ dominujúcou vtedy na celom juhozápadnom Slovensku . Bratislava vtedy kapacitne nutne potrebovala popri osobnej doprave /Hlavná stanica/ vybudovať prevádzkovo aj veľkú „Zriaďovaciu stanicu“, kde by sa zoraďovali nákladné vlaky a následne by sa potom zasielali železničnou koľajovou dopravou na miesto svojho určenia do konečnej stanice. RENDEZ – RENDÉZÖ – významovo vlastne znamená ZRIAĎOVACIE a je odrazom viacjazyčnej Bratislavy 19. storočia, kde sa vtedy hovorilo slovensky, nemecky, maďarsky – a práve Rendez je pôvodne odvodený od maďarského názvu Rendézö, kde si tento názov slovenská komunita žijúca na Rendezi  upravila do svojho slovenského krátko dĺžňového Rendezu. Názov takto rokmi zľudovel nielen medzi miestnymi ľuďmi na Rendezi, ale bol a je uznávaný a rešpektovaný obyvateľmi v celej Bratislave aj v súčasnosti.

Dobovo boli v železničnej slovnej terminológii podľa zemepisnej polohy používané aj tzv. pracovné názvy Východná stanica, Východné nádražie, Východné.

Rendez má v súčasnosti cca 5380 obyvateľov, geograficky sa v Bratislave nachádza obkolesený železničným koľajiskom medzi Račou a Vajnorami a administratívne v súčasnosti od roku 1990 patrí do MČ Rača ako jeho časť spolu aj s časťou Krasňany. V rokoch 1970 – 1990 patril Rendez administratívne pod Obvodný národný výbor Bratislava III. Na Junáckej ulici. Rendez sa územne identifikuje na 5 sídliskových uličných častí Šajby, Starý Rendez – Dopravná ulica, Sklabinská, Šúrska a Paseky.

Rendez vznikol pôvodne ako železničná osada, kde drvivú väčšinu obyvateľstva tvorili zamestnanci železnice, počínajúc profesiami  od prednostu, riadiacich pracovníkov, výpravcu, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich, traťmajstrov, opravárov mašín, kde vďaka tomu, že sa všetci ľudia poznali z práce na železnici vznikali priam rodinné susedské vzťahy, kde si ľudia kvôli svojej namáhavej práci v nepretržitej prevádzke nezištne a obetavo navzájom pomáhali, často pri viac ako skromných  bytových a sociálnych podmienkach. Výhodou ľudskou, kultúrnou bolo, že tu žila pestrá zmes národností od Slovákov, Moravákov, Čechov, Maďarov, Nemcov ba i Bosniakov, kde každý z jeho príslušníkov ochotne a tvorivo prispievali pri organizovaní spoločenského, kultúrneho, športového života svojimi tradíciami, či už to bolo pri nespočetnom množstve akcií PLESOV, MAŠKARNÝCH BÁLOV, MAJÁLESOV, tanečných zábav spolkov, organizácií Červeného kríža, Zväzu žien, Hasičov, Záhradkárov, estrád, kde pravidelne vystupovali aj vtedajšie poprední divadelní herci a boli maximálne aktívny pri organizovaní športových podujatí od futbalu, hokeja, volejbalu, basketbalu, stolného tenisu, šachu, kde vzácne vždy vládla snaha všetkých zúčastnených Rendezákov a pohodovú a tolerantnú atmosféru.

 Divadlo tu prežívalo nádherné obdobie už od konca 20-tych rokov 20. Storočia vďaka veľkému prispeniu najmä miestnych obyvateľov z Moravy a Čiech, ktorí čerpali z tradícií pôvodného domova a samozrejme aj početnej generácie mladých slovenských ochotníckych hercov divadelného krúžku M.R: Štefánika, ktorí nadšene hrali skoro týždeň čo týždeň za veľkého záujmu obyvateľov Rendezu, kde sa nikdy nešetrilo jeho potleskom a aplauzom aby napokon pravidelne po divadelnom  predstavení uvoľnili veľkú sálu od stolov a pokračovalo sa plynule vo víre tanca až do ránečka bieleho. Anka Baťová – Machajová, Janko a Adolf Wenzlovci, Janko Víťazka, sestry Jurkovičové to bola prehliadka hercov, ktorí tu s ďalšími hercami rozdávali radosť v divadelných príbehoch, aby ich plynule pre ich rodičovské povinnosti vystriedala ďalšia mladá generácia rokov 40-tych 20. Storočia, kde hviezdil veľký herecký a režisérsky talent Jožko Kočí, neskôr spoluautor ako hlavný dramaturg Slovenskej televízie, slávnych divadelných pondelkov. Ďalšou veľkou hereckou persónou bol Jožko Bliska v úlohách Kuba, kde im boli vynikajúcimi hereckými partnermi Anička Gocká – Poláková, Kristína Hubačova s bratmi Jankom a Jarom, Viera Hladká, Julo Strieborný, Milan Vajda, Milan Ondruška. Poslednou veľkou hereckou generáciou ochotníckeho divadla na Rendezi od 50-tych rokov až do konca 60-tych rokov 20. Storočia boli ďalšie nádejné talenty, kde žiarili takí ochotnícky herci ako Hela Kročková, Betka Husarovičová, Anka Honeková, Marta Kováčikova, Jana Kucharová, Laco Lipka, Fero Matušek, Jožko Ondruška, Janko Roháčik, Janko Ešmír, kde dlhoročne režisérsky a organizačne viedla tieto generácie hercov nezabudnuteľná a skutočne prvá dáma kultúry na Rendezi pani Mária Fraňová, ktorá žala početné divadelné úspechy v rôznych divadelných súťažiach ochotníckych divadiel po celom Slovensku, kde im výborne vtedy herecky konkurovali ešte mladšie ročníky z divadelného súboru Lastovička, kde boli také výrazné talenty ako Marta Ondrušková, Elena Sekerková, Marika Štanglovičová, Janka Šafárikova, Zdena Beňovičová, Terka Vlasičová, Dušan Finka, Janko Urbanec, Janko Cipro a ďalší. Túto divadelne nadanú generáciu vtedy režisérsky viedla Hanka Snopčoková, ktorá vekovo rovnako mladučká razila cestu moderného divadla nových javiskových foriem s ktorými divadelný súbor Lastovička zažíval svoje veľké divadelné úspechy po celej Bratislave.

Rendez rovnako disponoval úžasnou plejádou nadaných športovcov, kde to do hviezdnych výšok dotiahol najmä Ferko Zelenický, najskôr ako dorastenec a po čase ako hráč prvoligového SLOVANA Bratislava v pamätných 60-tych rokoch 20. Storočia, bol aj mnohonásobným juniorským reprezentantom za Československo, kde pôsobil celých päť rokov so športovým vrcholom dosiahnutia majstra Európy bol pravidelne zaraďovaný aj do viacerých výberov Slovenska. Na sklonku svojej úspešnej hokejovej kariéry hral za Zlín /Gotwaldov/ a s Jožkom Golonkom pomáhal k postupu Zvolena do vtedajšej prvej hokejovej federálnej ligy Československa.

Ďalšou legendou športu sa stal Karol Šafárik v tenise, ktorý dokázal ako prvý Slovák vyhrať majstra republiky Československa pri absolútnej dominancii českých hráčov, hrával dlhoročne prvú ligu tenisu za SLOVAN Bratislava a po skončení svojej tenisovej kariéry bol trénerom aj v Rakúsku.

V sieni osobností športu na Rendezi bolo množstvo športovcov, ktorí nemali často to potrebné životné šťastie aby hrali v špičkovom vrcholovom športe, ale dokázali úspešne reprezentovať Rendez ako napríklad Ivan Tomašovič so Šaňom Kucharom ako členovia Československej reprezentácie v parašutizme, kde boli rovnako kvalitou disponujúci ich Rendezskí kolegovia Jožko orný, Ivan Hauskrecht, Pipo Martiš a ďalší. Vo futbale napriek tomu, že Rendez nemal regulérne veľké futbalové ihrisko, len miestne hráčske plácky a domovské ihrisko Škvarku vyrástli tu pozoruhodné futbalové talenty, ktorým chýbal len ten povestný krôčik aby hrali špičkový prvoligový futbal. Vlado Kováč, Peter Kuchar starší so synmi Petrom a Palom, Paľo Šnirc so synmi Paľom, Ľubom, bratia Michalovičoví Dano a Vlado, Juro Valentín a mnohí ďalší skvelí futbalisti. TJ Real Rendez hrával 20 rokov sálový futbal, kde im výborne sekundovali chlapci z FC Santos.

Rendez mal aj základnú školu postavenú v roku 1893, znovu v pôvodnej železničiarskej architektúre stupňovitých obvodov okien, vstupných dverí, kde navždy do histórie Rendezu sa zapísali jeho riaditelia ako na začiatku 20. Storočia pán Pokorný, Gažo, Okánik, Modlidba s legendárnym pánom Záhorským a končiacou skvelou riaditeľkou pani Staroveckou. Boli tu učitelia na ktorých dodnes s láskou spomínajú už dnešní 60-70-tnici ako boli pani Stehlíková, Horňáčkova, Motlidbova, Záhorská, Mikloš, Fiala, Halászová, Hadry, Ondrušková a ďalší znamenití pedagógovia, ktorí rozumeli žiackej duši Rendezákov. Škola v roku 1992-93 zanikla z ekonomických a administratívnych dôvodov a dnešní žiaci dochádzajú do ZŠ do Rače, a Krasnian.

Rendez zaznamenal v ére hudobnej eufórie 60-tych rokov 20. Stor. aj pôsobenie hudobnej skupiny nadaných Rendezskych chlapcov BLACK BOYS /Čierny chlapci/, ktorú založil Jožko Chromiak nielen hudobný ale aj organizačný talent, ktorý zabezpečoval koncerty tejto skupiny. Marián Mrva obdivuhodný spevácky talent skvelo hrajúci na gitare, Luboš Buchár schopný hrať nielen dobre na gitare, ale disponujúci aj dobrým hlasom sólovo aj vo vokáloch, Fero Brečan hráč bubnov a bubnových paličiek, ktorými dokázal kúzliť tú správnu rytmiku vždy obdivuhodne ľahko a na pohľad bez námahy. Skupina fungovala v rokoch 1964 -66 a zanikla len z dôvodov, že niektorí členovia skupiny museli nastúpiť na dvojročnú vojenskú službu.

Rendez mal vždy osudové šťastie na ľudských organizačných ťahúňov ako bola legendárna rodina Wenzlových kde Edko Wenzl s manželkou žijú spolu ešte aj v súčasnosti majúc už 85 rokov a úplne vzácnou raritou je Janko Wenzl, ktorý bude mať tento rok rovných 100 rokov a pamätá si Rendez, ešte za čias Rakúsko Uhorskej monarchie. Mimoriadne silné osobnosti boli aj ročníky 1936 ako boli Lajo Čech, živé striebro Ernest Martiš, Federič, Švancar, Jahnátková, Vajdová, Petrovičová, Selecká a ďalší. Bola to generácia, ktorá maximálne aktívne športovala, zveľaďovala si plochy na futbal, volejbal, basketbal, organizovala divadelný, spoločenský, kultúrny život celoročne. Druhou vlnou ďalšej silnej generácie boli ročníky 1940-41 Janko Čech duša dobrovoľného požiarnictva na Rendezi, ktorý tu vychoval desiatky mladých hasičov, Štefan Tankovič organizoval kultúrny život v nezabudnuteľnom kultúrnom stánku na Rendezi kina Pionier, knižnice, veľkej spoločenskej sále, hudobného klubu, kde súčasťou budovy bola aj predajňa bufetu, vývarovne pre zamestnancov a ich rodiny na Rendezi. Bola tu generácia mien Snopčoková, Rudo Kočí, Valach, Tomašovič,Charvát, Šaňo Kuchar, Vilo Urbanec, Egon Jožko Orný, Kanasova, Božena a Lydia Oravcové, Rudo a Milan Petrášovci, bratia Machajovci – Janko, Viktor, Kišovci, Eva a Miloš Luknárovci, Laco a Palo Lipkovci, Antalíková, Križkovci – Dušan, Braňo, Vlado Záturecký, Peter Brveník, Pepo Mrva. Výraznou generáciou bola aj generácia 1948-50 kde patria do siene histórie mená, ktoré sa zaslúžili, že sme si postavili KS Impulz 1970-73 a mali pestrý športový, kultúrny život takmer denne a boli to mená Teoš Kotes, Fero Zelenický, Marián Mrva, Vlado Pažitka, Jana Kotesová, Dušan Finka, Janko Urbanec, Janko Cipro, Števo Selecký, Rudo Chromiak, Fero Malík,  Maderovci Braňo, Zdeno, Dušan, Marián Katka, Paľo Šnirc, Dano Michalovič, Danka Križková, Vlado Štandlovič, Marta Ondrušková, Jana Šafárikova s bratom Richardom, Marika Štanglovičová, Elena Sekerková, dievčatá Beňovičové Luba, Zdena, Olina, Braňo Puliš

SOS generáciou boli ročníky 1955-60-70, ktorá je známa pod značkou TJ Real Rendez ako športového klubu, ktorá dokázala zveľadiť najmä Starý Rendez, 100 – 120 bytovky od buriny, stavebného materiálu, priestory pred KS Impulz zrekultivovať od A po Z do súčasného parčíku Luboška Janegu, tradície akcie Plesu obyvateľov Rendezu – 20 ročníkov, s MAC Rača organizuje Silvestrovský beh Rendezom – 17 ročníkov, plus celoročné športové akcie: 11-12  turnajov v minifutbale, hokejbale, streetbale, stolnom tenise, nohejbale, šachu a maximálne využíva priestory KS Impulz + svoju vybudovanú posilňovňu a klubovňu v dome na Dopravnej 27. Spoľahlivými ťahúňmi tu boli Miro Jarábek, Vlado Michalovič, Miro Schubert, Milan a Edo Svitekovci, Kajo Szabo, Roman a Jožko Jurinovci, Jožko Kolár, Tono Vanček, Cyro Sekerka, Roman a Ľubo Cigánikovci, Roman Csano, Marek Košecký, Maroš Vrba Filip a Rasťo Schubertovci, Biháriovci Števo a Michal, Peter a Paľo Makový, Miro, Jana a Peter Osacký, Janka a Zuzka Sekerkové, Adam a Juraj Mičianovci, Andrej Keklák, Michal Sopoci, Dominik a Beatka Vrbovci.

V súčasnosti veľmi aktívne a úspešne celoročne pôsobia v KS Impulz, v areáli športu Sklabinská Rendezky KLUB MLADÝCH, kde tandemovo to ťahajú Peter Osacký, Marek Ondrus, Romanka Kubíčková, Simona Habaníková a mnohí ďalší počnúc od športových aktivít, turnajov, kultúrnych spoločenských akcií, kde sa môžu zapojiť všetky deti a mládež Rendezu.

Aktívny je aj KLUB MATIEK Rendezu, kde hlavnou ťahúňkou je Erika Molnárová, Vnuková, Lehotská, Jenisová ktoré každý piatok v KS Impulz organizujú buď tvorivé dielne alebo cielené akcie pre celkový rozvoj detí v rôznorodých tvorivých činnostiach.

KLUB SENIOROV  Rendezu sa schádza v KS Impulz každý štvrtok v týždni nielen na spoločných  rozhovoroch, ale organizujú si množstvo akcií v kultúre, zdravotnej osvete, turisticko poznávacie zájazdy, návštevy koncertov, múzeí, galérií a pod. Jeho tahúňkou je vždy aktívna a obetavá Oľga Pongráczová

Rendez teda dýcha tvorivým životom a záleží vždy len na každom Rendezákovi či prekoná svoju apatiu nečinnosti alebo sa tímovo zapojí do akcií či osobných stretnutí, kde ich osobný život chytí v sebe ten správny jas a slnečné dni v kruhu priateľov a dobrých známych.

KS IMPULZ slávi tiež svoje jubileum, kde sme si ho my obyvatelia Rendezu v akcii „Z“ postavili v rokoch 1970-73 a kde aj v súčasnosti po kompletnej rekonštrukcii v roku 2009 v pestrých aktivitách spoločenského, kultúrneho, športového života ho využívajú obyvatelia Rendezu, Klub seniorov Rendezu, Rendezsky klub detí, mládeže, Klub matiek.

Rendez má svoju reprezentačnú vlajkovú loď v pamiatkovej zóne „Areálu Starého rušňového depa Rendezu“, kde sa pravidelne koná „Celoslovenský zraz historických železničných vozidiel“ – 12. ročník za účasti návštevníkov celého Slovenska, zahraničia, kde prídu turisti často až 16-17 krajín. Areál Starého depa disponuje historickými budovami postavenými na konci 19. Storočia v typickom železničiarskom štýle  tohto obdobia. Stavebnými klenotmi sú tu budovy Veľkej a Malej vodnej veže, kde sú plne funkčné stroje, Trubkáreň vybavená historickými zariadeniami, Personálna kuchyňa – v súčasnosti sídlo Muzejno dokumentačného centra, budova Rušňovej remízy, Dezinfekčná stanica, budova Dielní a skladov, budova bývalého Starého depa atď. Areál disponuje funkčnou Točňou pre Parné mašiny, motorové vozne, ale hlavným ťahákom sú tu parné mašiny 331, 034, 310, 433 a 310 097, súprava nákladného a osobného vlaku z rokov 1884 – 1935, rušne BOBRÍK, KARKULKA, SERGEJ, motorový vozeň M 267 07, Nemecký pancierový vozeň z čias II. svetovej vojny, žeriav KIROW a mnoho ďalších skvostov bohatej železničnej histórie Slovenska. Areál už dlhoročne funguje ako Železničné múzeum a je vypracovaný cielený projekt, že sa celý areál postupne vybuduje ako „Národné železničné centrum Slovenska“

Starý Rendez, jeho obytná časť na Dopravnej ulici č. 1-49 je zároveň jedinečným dokumentom zachovania pôvodného architektonického charakteru, tej ktorej stavebnej etapy od konca 19. storočia – roku 1920 – polovice 40-tych rokov 20. stor. respektíve pokračovania až po druhú polovicu 20. storočia. Súbor obytných budov tvoria napriek časovému rozpätiu výstavby viac ako 100 rokov jednotného urbanistického celku. Sú pozoruhodným, nesmierne vzácnym historickým svedectvom architektúry železničných obytných domov, nielen na Slovensku, ale aj v celej strednej Európe. Rendez takto v ponuke Bratislavských destinácií dokáže ponúknuť kompletnú kombináciu prehliadky železničnej histórie v stále funkčnej Parnej prevádzke a priamej ukážke vývoja bývania železničných zamestnancov od roku 1883 až po súčasnosť.

Toľko z informačného BULETINU, ktorý je už pracovne pripravený k tomu, aby bol spolu s fotografiami celého Rendezu daný k dispozícii návštevníkom Bratislavy, Slovenska, ak ich priláka vábivá železničná história Slovenska na Rendezi.

Rendez je sídlom aj Policajnej akadémie, Expertízneho ústavu, kde ja aj internát pre jeho študentov. Sídlo tu má aj nový vysokoškolský internát Právnickej vysokej školy na Dopravnej 50.

Rendez disponuje športovým areálom obyvateľov Rendezu na Sklabinskej  s rozlohou 2 ha, ktorý  si vybudovali v akcii „Z“ obyvatelia Rendezu ako náhradu namiesto zbúraných areálov ŠKVARKA a z veľkej časti Veľkého detského parku na Dopravnej kde je dostatočný priestor pre hranie sa detí v detskom sektore – hojdačky, kolotoče, pieskovisko a pod. Pre deti , mládež a seniorov sú tu hracie plochy pre futbal, basketbal, hokejbal, tenisová stena, trávnaté plochy pre pohybové hry, kopec, ktorý som vybudoval najmä pre zimu aby sa deti mohli sánkovať a cez leto pre bicykle, beh. Hrajú sa tu už spomínané minifutbalové turnaje od jari do jesene. Je tu funkčná sociálna budova s WC a pitnou vodou. Sú tu k dispozícii kvalitné posedenia či už v reštaurácii KATKA, VINOTÉKE VERITAS, ČAJKE, RUBIKONE, menšie prevádzky Lahôdok, Bufet na námestí J. Orného, DOM SLUŽIEB, Potraviny SAMOŠKA, KS Impulz – kultúrne stredisko pre využívanie voľného času obyvateľov Rendezu v rôznych aktivitách.

Rendez má však na svojom malom kúsku zeme ako časť Bratislavy jednu úžasnú ľudskú výhodu, že sa tu mnohí, vďaka jeho malému priestoru poznáme a vieme si tu často vytvoriť pri spoločenských, kultúrnych, športových akciách priam rodinnú atmosféru s bonusom navyše, že za deň stretnete desiatky priateľov, známych a kde význam slova sused je cítiť v obetavosti, a ochote si navzájom nezištne pomôcť.

Rendez môj rodný, želám ti k tvojim 130-tim narodeninám tvojho vzniku, aby si stále zostal taký šľachetný a veľkodušný pre bežný život obyvateľov Rendezu, aby sme sa tu vždy skvelo cítili ako vo svojom skutočnom domove, plnom pohody a ľudskej atmosféry.

 

                                                           Tvoj rodený Rendezák  Cyril  S e k e r k a

 

<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Blog

ROZLÚČKA S „LETOM NA RENDEZI“

04.09.2013 09:55
Rozlúčku s „Letom na Rendezi“ úsmevom, živou hudbou a dobrou náladou v podobe    spevu a tanca pred kultúrnym stánkom KS Impulz sa rozhodlo spoločne zorganizovať kultúrne    oddelenie MÚ Rača v súhre s Klubom matiek a detí Rendezu v piatok 23.8.2013. A bola...

REKONŠTRUKCIA HLAVNEJ CESTY NA RENDEZI AJ KEĎ NEPRÍDE PÁPEŽ

26.07.2013 10:53
Znie to neuveriteľne, ale moja dlhoročná poslanecká iniciatíva za Rendez /Východné/ MČ Rača,    aby Magistrát hl. m. Bratislavy, ako vlastník hlavnej cesty II. triedy na Rendezi ju konečne opravil po    23. rokoch, keď tu bol ešte na návšteve na Vajnorskom letisku...

FÍHA, TRA-LA-LA na Rendezi v prázdninovom rytme.

04.07.2013 09:43
Na začiatku tejto šmrncovej akcie bol opäť skvelý nápad a tip Eriky Molnárovej ,    ťahúňky klubu Rendezskych matiek, detičiek aby začínajúce prázdniny na Rendezi    odštartovalo divadielko známe ako FÍHA, TRA-LA-LA.    A bol to nápad, ktorý zabodoval u...

RENDEZSKA HISTORICKÁ ŽELEZNIČNÁ GALA PREHLIADKA 2013

20.06.2013 00:00
RENDEZSKA HISTORICKÁ ŽELEZNIČNÁ GALA PREHLIADKA 2013   15- ročník Celoslovenského zrazu historických železničných vozidiel   15.-16.6. 2013 – areál Starého depa RENDEZ   Tak tomu sa povie ukážkovo JEDNIČKOVÁ reprezentácia Rendezu,...

ČLEN LEGENDÁRNEJ RODINY WENZLOVÝCH – JANKO WENZL 100 ROČNÝ

31.05.2013 08:00
  Sto rokov života. Sto rokov legendy Rendezu Janka Wenzla, ktorý sa 26.5. 2013 dožil tohto obdivuhodného veku, kedy ešte zažil časy Rakúsko Uhorska, následne vznik Československa, jeho celú históriu až po jeho rozpad, aby súčasne zažíval éru samostatného Slovenskej republiky. Ako len rýchlo...

VÝZVA OBČANOV RENDEZU /VÝCHODNÉHO/ MČ RAČA p. STAROSTOVI MČ RAČA Mgr. PILINSKÉMU

21.05.2013 20:37
 MÁJ – JÚN 2013 VÝZVA OBČANOV RENDEZU /VÝCHODNÉHO/ MČ RAČA p. STAROSTOVI MČ RAČA Mgr. PILINSKÉMU     Aktuálna PRIORITA Č. 1 – KOSENIE TRÁVNATÝCH PLOCH NA RENDEZI Občania Rendezu /Východného/ MČ Rača vás znovu žiadajú o pravidelné kosenie  trávnatých plôch na celom území...

RENDEZKY KLUB MATIEK A DETIČIEK Privítal jar brigádou v areáli športu Rendezu – Sklabinská

21.05.2013 20:36
    Areál športu obyvateľov Rendezu – Sklabinská dostal zasa jarný švihácky strih vďaka brigádnickej akcie organizovanej Rendezky Klubom Matiek a detičiek v stredu 17.4. 2013, kde deti s rodičmi vzorovo zveľadili. Vyčistili jeho trávnaté priestory, orezali suché konáre stromov,...

HODOVÝ TURNAJ – RENDEZ 2013

07.05.2013 16:34
      Areál športu Sklabinská bol v sobotu, v deň HODOVÉHO TURNAJA plný slnka a modrej azúrovej oblohy, kde aj toto nádherné počasie prispelo ku skvelej športovej atmosfére minifutbalového turnaja. Zápasy mali výbornú technickú úroveň, kde nechýbali narážačky na jeden...

STAVANIE MÁJA NA RENDEZI

07.05.2013 16:31
      Čas tradícií, čas vítania jari stavaním mája na Rendezi pred KS Impulz si písal do svojej histórie už svoj 12. obnovený ročník. Deti z MŠ Pri Šajbách to hneď na začiatku parádne roztancovali do dobrej nálady, tóny ľudovej reprodukovanej hudby vyvolávali pohodu...

Prechádzka ulicami školských spomienok po 50-tich rokoch.

16.04.2013 15:00
      Generácia Rendezákov, ktorá chodila do pamätnej starej školy na Rendezi v roku 1954 ako žiaci prvej triedy si dala vábivú pozvánku stretávky po 50. rokoch. Reštaurácia Katka, bolo to vyvolené miesto, kde sa 13. apríla 2013 odohrávali situácie jedinečného stretnutia ľudí,...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>